Mi is a rejtett cukor?

0

Mi is a rejtett cukor?

Játszottál már valaha bújócskát élelmiszerboltban? Ugye nem!

Pedig a gyártók előszeretettel rejtik el az ételek cukortalmát és mi feladatunk ezeket megtalálni.
Azzal mindenki biztosan számol, hogy a péksütemények, csokoládék és rágcsák sok hozzáadott cukrot tartalmaznak. Amire már kevésbé számítunk, hogy a sokak által egészségesnek titulált élelmiszerek zöme és tele van cukorral. Ilyen például a granola, light termékek, zabkeksz, joghurtok és még sorolhatnám. 

Mik azok a rejtett cukrok?
Mielőtt elkezdenénk tisztázzunk pár fontos kifejezést. 

Természetes cukrok

A természetes cukrok a gyümölcsökben, zöldségekben és tejtermékekben találhatók, főleg fruktóz és laktóz formájában.  Mivel a természetben előforduló cukrok teljes értékű élelmiszerekben találhatók, gyakran más tápanyagokkal. Mint például rostokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és vízzel is együtt járnak.

Finomított cukrok

A finomított cukrok a feldolgozott cukorrépa, cukornád vagy kukorica melléktermékei. Sok feldolgozott élelmiszerhez adják hozzá, hogy növeljék édességet.

Hozzáadott cukrok

A hozzáadott cukrok pontosan azok, amiknek hangzanak – az elkészítés, feldolgozás vagy fogyasztás során hozzáadott cukrok és szirupok. Néhány gyakori példa a szacharóz, a glükóz, a fruktóz, a dextróz és a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup.

A „természetes” édesítőszer, mint például a juharszirup, az agave és a méz, még mindig hozzáadott cukornak számít. 

Rejtett cukrok

A rejtett cukrok hozzáadott cukrok, amelyek kevésbé ismert névvel vannak elrejtve, és olyan termékekben találhatók, amelyekre nem számítanánk

Olvassuk el a tápérték táblázatot!

Egy csomagoláson a tápérték címke értelmezése sokszor bonyolult feladat. Annyi szó, szám, szimbólum van – nehéz megérteni, mi a legfontosabb! Amikor megnézünk egy címkét, az első, hogy ellenőrizzük hány gramm cukor (4 gr = 1 teáskanál) van 1 adagban. Az adaggal – általában 100g ez egy kis pohár joghurt esetében a tégely kevesebb mint fele– is vigyázzunk! Egy alkalommal akár 4-5 adagot is megeszünk!

Minden termék esetében külön „hozzáadott cukor” részt is találunk, ide nem számolják bele az egyetlen összetevőből álló cukrot. Egyes termékek, például az ízesített joghurt, mogyoróvaj és lekvár, természetes és hozzáadott cukrot is tartalmaznak. 

A cukornak több mint 60 különböző neve van. Íme néhány kulcsszó, amely segíthet azonosítani őket az összetevők listáján:

„-óz” végű szavak: szacharóz, fruktóz, dextróz, maltóz

Koncentrátumok

Szirupok – maláta szirup, barna rizs szirup, juharszirup

Levek – gyümölcslé, cane juice

Alább található a cukor különböző neveinek listája. Ne lepődj meg, ha az elkövetkező években több fajtát is kifejlesztenek. Az élelmiszergyártók így próbálják meg elrejteni a cukrot és besurranni a konyhánkba. 

Mennyi cukrot ehetünk?

A felnőtteknél a bevitt tápanyag maximum 10%-a lehet hozzáadott cukor. Ez egy 2000 kalóriás étrendre vetíve maximum 200 kcal (50 gr = 12 teáskanál) cukor. 

A WHO ennél még drasztikusabban szabja meg a cukorfogyasztást, hiszen a súlyosan elhízottak száma napról napra növekszik. Ők azt mondják, hogy minden cukor egységesen, tehát természetes és hozzáadott cukrok nem haladhatják meg a napi 10%-ot. További ajánlás, hogy a hozzáadott cukor nem lehet több mint 5% (ez maximum 6 teáskanál). 


Rejtett cukor az “egészséges” ételekben.

Sok olyan étel van, amiről azt gondoljuk nagyon egészséges, de valójában tele vannak cukorral.


“Light” “diétás” “free” étlek

A light termékek esetében az étel kalóriatartalmát úgy csökkentik, hogy kevesebb zsírt adnak a termékhez. A cukor tartalma viszont ugyanannyi vagy akár több is. Hiszen ha csökkentik a zsírtartalmat az étel veszít az ízéből, ezt cukorral próbálják pótolni. Ha legközelebb boltban jársz, hasonlíts össze egy normál és egy light majonézt. Megdöbbensz majd a cukor különbségeken. 

Granola

A granolát alacsony zsírtartalmú élelmiszereként forgalmazzák, annak ellenére, hogy magas a kalória- és a cukortartalma. A granola fő összetevője a zab, amely szénhidrátot, fehérjét, zsírt és rostot tartalmaz. Azonban a zabot diófélékkel és mézzel vagy más hozzáadott édesítőszerekkel kombinálják, ami növeli a cukor és a kalória mennyiségét. 100 gramm granola közel 400 kalóriát és több mint 6 teáskanál cukrot tartalmaz.

Gyümölcslé

Ne dőljünk be a 100%-os marketing szövegnek. Sok 100%-os gyümölcslé is sűrítményből készült. Röviden ez azt jelenti, hogy a gyümölcsből kivonják a vizet, pasztőrözik (hő hatására nagyon sok vitamin elveszik az ételekből). Ezután lefagyaztva elszállítják az adott kontines gyáraiba, ahol újra vizet adnak hozzá. Majd némi rost anyag kerül még bele (akár más fajta gyümölcsből) és ha nem elég “ízes” még gyümölcscukrot adnak hozzá. Vigyázzunk mert sok esetben a 100% azt jelenti, hogy 100%-ig gyümölcsből készült!

Tészta szószok

Talán nem is tűnik édesnek a spagetti mártás, amit a boltban leemelsz a polcról. Pedig ezekben a kész mártásokban is sok a hozzáadott cukor. A legjobb ha magad készíted el otthon a szószt a tésztához. Ha még sincs időd főzni, akkor pedig alaposan nézd meg a mártások címkéjét. Próbáld azt választani, amelyikben a legkevesebb cukor van.

Müzli szeletek

A müzliszeleteket is sokan tartják egészségesnek. Többségük viszont valójában nem az, mert tele van cukorral. Ha megnézzük a csomagolásukat, látni fogjuk, hogy egy ilyen csemege darabonként akár 12 gramm cukrot is tartalmazhat. A különféle reggelizőpelyheket is felejtsük el, ha kerülni akarjuk a rejtett cukrokat. Egy adag ugyanis akár 13-20 gramm cukrot is tartalmazhat, ami első étkezésre nem igazán jó ötlet – és a többire sem.

Agávé szirup

Az agavé szirupot egészséges élelmiszerként tartják számon, amely kitűnő alternatívája lehet a cukornak. Valójában azonban az agavé nem más, mint egy álcázott cukorbomba. 85%-a fruktóz, így még károsabb, mint a nádcukor (szacharóz), mivel a fruktóz egésze zsírrá alakul át a májban.

Az egészséges étrend összeállítása egyre nagyobb kihívás elé állít mindenkit. Akár fogyni szeretnél, akár egészségügyi probléma miatt kell átalakítani az étrended, mindenképpen érdemes szakemberrel egyeztetni, aki tudja, hogy mit ,mikor és miért kell enni vagy éppen nem enni. 

Related Posts