Fogyókúra vs életmódváltás

0

Fogyókúra vs életmódváltás

Kezdtél már bele őrült fogyókúrába? Megszámolni sem tudod a csoda diétákat? Hidd el, nem vagy egyedül.

Nézzük a világ egyik legelhízottabb országát, Amerikát. Becslések szerint évente 45 millió amerikai fogyókúrázik, és évente körülbelül 33 milliárd dollárt költenek fogyókúrás termékekre. Ennek ellenére az amerikaiak közel kétharmada folyamatosan küzd a súlyával. 

Lehet, hogy ennek ahhoz van köze, hogy HOGYAN diétázunk?

Mi igazából a fogyókúra?

A legtöbb étrendet általában néhány fő jellemző határozza meg:

  • A súly legtöbbször gyorsan, meghatározott idő alatt csökken
  • Az ételeket „jó” vagy „rossz” kategóriába sorolják
  • A kalóriafogyasztás nagymértékben korlátozott

A legtöbben különféle fogyókúrás módszerekkel próbálják ledobni magukról a felesleget, főleg ha egy fontos esemény vagy a nyaralás (beach body) közeleg. 

Bárki, aki végigcsinál egy “csoda fogyókúrát”, nem érzi magát kirobbanó formában. 

Legtöbbjük éhes, fáradt, kimerült és csalódott. A diéták általában rövid távon fenntarthatóak és sok esetben nem is egészségesek a testünk számára.

Gondolkozz hosszú távon! Válts életmódot!

Tehát ha a fogyókúra nem jelenthet választ az egészséges súlyvesztésre, akkor mi? A legfontosabb az, hogy olyan hosszútávú életmódbeli változásokban gondolkodj, amelyeket akár egész életedben követni tudsz, eltúlzott lemondások nélkül. Fontos megjegyezni, hogy a súlykezelés egy egész életen át tartó utazás. Nem számít hol tartasz az életben, dolgozni kell az eredményért és figyelmesnek kell maradni. Ez azonban nem azt jelenti, hogy életünk végig számolni kell a kalóriákat és mindent IS mérni. Néha a csalás is belefér, sőt kell is. Edd meg azt az egy darab fánkot! Viszont csak mértékkel! Ha néha megengeded magadnak ezeket a finomságokat, nem fogsz egyfolytában sóvárogni valami édesség után.

Hogyan váltsunk életmódot? Ha az alábbi pontok alapján tervezed meg, biztosan eléred azt az eredményt, amit szeretnél

  • Egészséges és tápláló ételek fogyasztása az egészség megőrzése érdekében
  • A mértékletesség legyen az előtérben és ne a megvonás 
  • Rendszeres és fittségünknek megfelelő  testmozgás
  • Személyre szabott étrend, hiszen mindenki másképp “működik”
  • Fogyás biztonságos és egészséges tempóban (heti 0,5-1 kg)

Ha a rövid távú fogyókúra helyett a hosszú távú életmódváltásra koncentrálsz, nem csak a súlyodban fogod érezni a pozitív hatásokat. Először is kedvesebb leszel a testeddel. Kisebb eséllyel lesz éhségrohamod, nem fogod magad gyengének és kimerültnek érezni és nem utolsó sorban stresszelni sem fogsz, hogy “nem ment le a 10 kiló 1 hét alatt”.

Az életmódváltás megtanít figyelni arra, hogy mit is mond/kér a tested. Lehet, hogy a fogyás lassabb viszont tartósabb is. Kutatások azt mutatják, hogy a rövid távon fogyókúrázók valószínűleg visszanyerik az elveszített súly legnagyobb részét, ha nem az egészet. Ez még demotiválóbb lehet egy-egy tényleg működő és hatásos módszer kipróbálásra.

Csábító lehet, hogy rövid idő alatt sok kilót dobj le, de ez nem kedvező sem a testednek sem a hosszú távú és fenntartható eredménynek. Ehelyett törekedj olyan változásra, amely az általános egészséget helyezi előtérbe és nem utolsó sorban fenntartható, mind étkezésben, mind az alapanyagok beszerzésében. Hidd el, nem bánod meg!

Related Posts