Energiafelhasználás – tegyük rendbe a dolgokat!

0

Energiafelhasználás – tegyük rendbe a dolgokat!

Az aerob és az anaerob testmozgás közötti különbség ismerete kulcsfontosságú a céljaid eléréséhez

Mintha nem lenne elég a rendszeres testmozgás bevezetni a mindennapokba, még erre is figyelni kell. Ne aggódj, sokkal egyszerűbb mint hinnéd!

Az aerob és az anaerob edzés közötti különbséget fontos tudni, mert abban különböznek, hogy a tested hogyan termel energiát edzés közben. Ez segít megérteni, hogy a tested hogyan égeti el a zsírt, és hogyan lehet fejleszteni az erőnlétet és teljesítményt.  

Tipp

Az aerob gyakorlatok, például a séta, a kocogás és az úszás, ez alatt a tested oxigént használ fel az energiatermeléshez, míg az anaerob gyakorlatok, mint például a sprintelés és a súlyemelés, nem használnak oxigént. 

Aerob edzés 

Az aerob testmozgás oxigént használ az energia előállításához. Az ilyen tipusú mozgás során a szervezet elsősorban szénhidrátokat és zsírokat éget el, amit csak oxigén jelenlétében lehet elvégezni.

Az aerob tevékenységekhez szükséges energiát lassan, de nagy mennyiségben állítják elő. Ez az energiafajta elsősorban olyan tevékenységeket foglal magába, amelyek során izmaink folyamatos ritmikus vagy ismétlődő mozdulatokat végeznek,ezzel mérsékelten növelve a pulzust és légzését, és mindeközben építi a fizikai állóképességet.

Az aerob edzés hosszú ideig végezhető, mivel rengeteg energia áll rendelkezésünkre. Ilyen például az aerobik óra, a séta, az elliptikus géppel való edzés az edzőteremben vagy a maraton lefutása.

Anaerob edzés 

Az anaerob edzés meghatározása rendkívül egyszerű: az anaerob energia oxigén nélkül is létrehozható. A szervezet lebontja a szénhidrátokat a vércukorszintből vagy az izomban tárolt glükózból, hogy energiát termeljen. Nagyon gyorsan, de korlátozott mennyiségben képes ilyen típusú energiát előállítani.

Ez a fajta energia általában 30 másodperc és 3 perc között tart, a tevékenység intenzitásától függően. Minél intenzívebb a tevékenység, annál gyorsabban használja fel a szervezet gyors anaerob energiaellátását. Ez azt jelenti, hogy nagyon intenzív tevékenységeket csak rövid ideig tudunk fenntartani.

A súlyemelés az anaerob gyakorlatok egyik ékes példája, vagy például a sprint futás, ahol szinte robbanásszerűen kell lefutni a távot. Mindezek a tevékenységek anaerob glikolízist alkalmaznak.

Az aerob testmozgás előnyei

Az aerob testmozgás erősíti a szívet és csökkenti a nyugalmi pulzusszámot, miközben növeli a vörösvértestek számát, amelyek segítik az oxigén eloszlását a szervezetben. A fogyásban is segít, ha egészséges, kalória szabályozott étrenddel kombinálod.

Az aerob testmozgás potenciálisan csökkentheti a szívbetegségek, a stroke, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a rák egyes formáinak kockázatát is; és javíthatja az immunrendszert és az állóképességet.

Az anaerob testmozgás előnyei

Az anaerob edzés erősíti a csontokat és az izmokat, és növeli az izomtömeget és az erőt. 

Hatékony a zsírégetésben is, mivel fokozza az anyagcserét. Az intenzív anaerob testmozgás növeli az anyagcserénket az edzést követő 24 órában ráadásul az izmainkat is építi.

Hogyan működik együtt 2 fajta testmozgás?

Ez egy gyakran felmerülő téma. De a jó hír az, hogy a két rendszer nagyon jól tud együttműködni. Ez azért van, mert a test energiája nem fekete vagy fehér. Sok helyzetben a tested mindkét energiaforrást igénybe veheti. Például az olyan sportokhoz, mint a foci, a tenisz és a röplabda, kitartásra van szükség – amelyet aerob energia támogat -, de szükség lehet rövid, erőteljes sorozatokra is – anaerob energiával támogatva.

Ezenkívül, amikor elkezdesz egy aerob edzést, például futás, a tested anaerob energiát használ fel először, mert könnyen hozzáférhető. Amint elfogy a “tartrtalék, a tested aerob energiára vált az edzés hátralévő részében.

Related Posts